Kano of kajak
In Nederland is het verschil tussen kajak en kano niet zo duidelijk. Ook bij Poseidon gebruiken we vaak het woord kano waar we kajak bedoelen. In de kajak gebruiken we een peddel met twee bladen. Wij varen op het moment bij Poseidon voornamelijk met kajaks. Wat wij Nederlanders een Canadese kano noemen wordt in de meeste landen kano genoemd. De Canadese kano wordt met een steekpeddel met één blad gevaren en is meestal helemaal open.

Poldervaren

Het varen is een sportieve bezigheid, maar er is ook veel te zien aan vogels, planten en ander natuurschoon om de Weelen en in het Grootslag. De wereld ziet er verrassend anders uit vanaf het water. We liggen aan een heel mooi vaargebied en vanuit de verenigingsloods wordt er dan ook een grote variatie aan routes gevaren.

Kajaktochten

Het mooiste is natuurlijk om met je kajak een tocht te maken, voor een dag of bv een weekend. Spullen voor één dag passen in alle kajaks. De wat grotere zeekajaks met waterdichte compartimenten zijn groot genoeg voor een kampeeruitrusting. Een rivier af, meren op of een rondje door de polder, het kan allemaal en dat is het leuke aan kajakken. Je kunt bij de vereniging starten of met auto en kajak verder weg gaan.

De vereniging organiseert tochten van ongeveer 20 km per dag op verschillende plekken in Nederland. Hiervoor kunnen we gebruik maken van onze trailer waar 12 kajaks op passen. Ook zonder eigen auto kun je mee. Soms gaan we een weekend naar een camping om vandaaruit iedere dag een tochtje te maken. Of we maken een trektocht met alle bagage in de kajak en overnachtingen in een tent.
Het meeste water in Nederland is makkelijk te bevaren, met uitzondering van de grote vaarwegen, grote rivieren en grote meren zoals het IJsselmeer. Je hebt daar een goede zeekajak nodig en je moet natuurlijk stevig in je boot zitten en er (met hulp van anderen) weer in kunnen komen als je omgeslagen bent. Dat alles kun je stap voor stap leren bij Poseidon.
Ook in het buitenland is veel te ontdekken, zoals de meren in Mecklenburg – Vorpommern in Duitsland, de Seine (met een tocht door Paris), de Ardèche met wilder stromend water in de Ardennen of de kalm stromende Moezel.

Zeekajaken

Onder het zeekajakken kunnen we meerdere disciplines verstaan. Brandingvaren (met bv een korte kajak), surfski (een hele lange snelle sit on top kajak) en het toervaren op zee. De Zeevarenden van Poseidon varen meestal tochten varen op zee of bv het IJsselmeer.

Waddenzee bij Texel

Sinds de Inuit de kajak hebben uitgevonden bestaat het zeekajakken. Voor de Inuit was de kajak een middel om te jagen. Tegenwoordig worden zeekajaks vooral hobbymatig  gebruikt. Er zijn allerlei vormen en maten afhankelijk van het gebruik. De zeekajak die wij meestal gebruiken voor toervaren is een vrij lange veilige kajak met waterdichte schotten. Deze kajak is ook prima geschikt om op de Nederlandsebinnenwateren te varen doordat de vaarwegen (hoe klein soms ook) veelal recht enzonder korte bochten zijn. Het oversteken van een grote rivier of een drukbevaren vaarweg is veiliger met een zeekajak dan met een kajak zonder waterdichte schotten.

Strand bij De Hors, Texel

De Noordzee of het IJsselmeer kan op een windluwe dag een prachtige en zelfs veiligere omgeving zijn dan de drukke Nederlandse binnenwateren, maar met een beetje wind verandert groot water in een golfslagbad. Helaas gebeurt dat vaak onverwacht en daardoor kan een kajakker in de problemen komen. De zeekajaksport kun je wat dat betreft vergelijken met bergsport. Je moet het niveau van de tocht en de risico’s vooraf goed inschatten en daarbij bedenken of jij en je medevaarders deze tocht aan kunnen. Daarnaast is veel oefenen een must.
Instructeurs kunnen je allerlei trucs aanleren, maar het zeevaren leer je uiteindelijk
alleen maar door het te doen en stap voor stap met goede begeleiding je grenzen te
verleggen. Omdat je na een tocht op zee soms door een onstuimige branding weer terug naar land moet, wordt het brandingvaren soms ook geoefend.